Thursday, June 2, 2011

Aku dan Dia (7-iii)


“Aulia,I thought we are friend.We use to fulfill each other.Complete each other.”

“Haa.Aku dah tak percaya that words.Senang ja cakap.Betul ka nak complete each other?”    

“Aulia..I really meant it.”

“So do I.”

“Kenapa kau keras hati sangat nak berkawan? Apa aku ni tak layak sangat ke nak berkawan dengan kau? 
Ok fine.If aku tak dialu-alukan pun aku tak kan pergi.Tapi if dengan pemergian aku will bring you happy,bring back your real smile,then I’ll go.”

Diana..Who is she? Aulia hanya menarik nafas panjang.

“Aku yang tak layak berkawan Diana.I don’t want to hurt anyone anymore.”

“Lepas tu kau nak biar yourself get hurt? Sampai bila Aulia?”

“Sampai bila-bila.”

“Kau mampu?”

“InsyaAllah.As long as everyone is happy.”

“That’s not fair.”

“Enough to be fair on the others.”

“Not for yourself.”

“Kan aku dah kata.Aku bahagia dengan diri aku sendiri.”

“Bahagia dengan diri sendiri?Cari bintang untuk find solace?Kau tulis di kertas dalam pencil case kau ‘Star is my buddy’.May be others said sound like childish.Tapi aku tak rasa macam tu.Aku rasa kau desperate.Macam dah tak hidup dah manusia di muka bumi sampai kau jadikan bintang tu sebagai kawan?”

“So pathetic am I? But I don’t need that symphaty.”

Diana mengambil La Tahzan lalu menyelaknya.

“Kau tengok part ni, ‘Kegembiraan yang boleh dipelajari.’.Di antara nikmat yang paling besar ialah 
kegembiraan,ketenteraman dan ketenangan jiwa.Kerana kegembiraan hati itu terdapat keteguhan fikiran,produktiviti yang banyak dan keriangan jiwa.”

“See? Dia ada tulis jugak ‘Hidup dunia ini sebenarnya tidak berhak membuat kita bermuram durja,pesimis dan lemah semangat.’.Ayat Al-Quran ni cakap..


‘Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya.)
                                                                                                                           Al-Balad : 4

Means that,semua manusia dalam dunia ini ada masalah.Ada yang lagi menggunung dari kau.Tapi mereka semua tak da lah sampai ada aura kesedihan tu semua.”

“But all people try to face it.Try to be happy no matter how hard it is.”

“Yes.You try to face it.But you didn’t try to be happy.Kalau tak aku takkan nampak aura kesugulan tu.”

“May be hang yang terlebih nampak.Orang lain tak pun.”

“Aulia Syazwanie Qistina.We talking about you.Not the others.Aku rasa selama ni kau tak habis-habis cakap pasal orang.Orang mana Aulia? Orang-orang tu surely ingat kau macam kau ingat dia orang ke?”


Aku takkan desak kau macam ni Aulia kalau aku tak nampak air mata kau mengalir malam tu..


2  hari sebelumnya.

Malam yang sejuk.Hujan lebat petang tadi.Sekarang pun masih lagi hujan renyai-renyai.Aishh..Ni yang 
membuatkan aku kena melawat toilet selalu ni.

Diana keluar dari bilik.Dia menoleh ke kanan.Ada orang di tepi tangga yang seakan-akan balkoni itu.Aulia? 
Apa dia buat..Menangis?

Diana terus terkaku di situ.Langkahnya untuk ke arah Aulia juga terhenti. 



I rather see the sky is crying rather than you are the one is crying.Kenapa aku concern pasal kau? Sebab everyone in this world deserve for happiness.

No comments:

Post a Comment