Monday, June 6, 2011

Aku dan Dia (10-iii)

“Mak..Bang cik tu abang kandung Aulia kan?”

Mak dah buat muka hairan.Lepas tu mak terus bangun masuk dalam bilik.

Sudah...Apa dah jadi ni? Jangan cakap benda yang aku terfikir selama ni tu betul..Tak kanlah Bang cik tu..

Mak dah keluar dari bilik.Ada fail di tangan kanannya.

“Mak nak buat dengan fail tu? Ada dokumen-dokumen pentingkan dalam tu.Sekali dengan surat beranak 
Kak cik pun ada dalam tu.”

Ujar Aulia.Dahinya berlapis-lapis tak cekang-cekang lagi.Aku ‘blur’.Sungguh.

“Ni surat beranak Aulia.Yang ni pulak Bang cik yang punya.Tengoklah kot-kot nama ibu dan ayah tak sama.”

Mak dah menyuakan helaian kertas yang bukan sekadar kertas biasa itu kepada Aulia.

Mak ni..Bagi aku lagi nervous ja.



Nama : Muhammad Saiful Idham bin Amran
Nama Bapa : Amran bin Aziz
Nama Ibu : Asma Zaleha bt Yaakob


Nama : Aulia Syazwanie Qistina bt Amran
Nama Bapa : Amran bin Aziz
Nama Ibu : Asma Zaleha bt Yaakob


Nama ayah dan ibu kami sama.Alhamdulillah.Aulia mengurut dada.

“Dah puas hati? Macam mana Kak cik boleh tanya macam tu? Mak hairanlah dengan Kak cik ni kadang-kadang. Rasa macam mak dah paham betui-betui anak-anak mak.Tapi kadang-kadang macam dak pulak.”

“Eh..Kak cik pulak yang kena? Bukan Bang cik ka yang pelik tu? Kak cik normal ja.”

“Sama ja Kak cik dengan Bang cik bagi mak.Dulu waktu kecik-kecik baik sangatla hai..Pi mana pun sekali.Sorang meraung sebab terjatuh luka berdarah,yang sorang lagi takda apa-apa pun meraung sekali.Berapa kali basikal tu masuk dalam parit.Tapi bila dah makin besaq makin renggang.Nak kata bergaduh berperang dak jugak.Masing-masing suka buat hal sendiri.Sorang kat India sorang kat Singapore.”

Panjang lebar Mak Leha pot pet.Ambik kau Aulia..Tanya soalan tak patut sangat.

“India dengan Singapore dekat lagila mak.Ambik kutub utara,kutub selatan la jauh sikit.”

Aulia berkata perlahan.

“Menjawab-menjawab.Penin kepala mak nih.Cubalah Kak cik dengan Bang cik berbaik macam dulu.Mak 
dengan abah hidup lagi pun masing-masing macam ni.Hmm.Nanti tak taulah macam mana.”

“Bang cik tu yang tak mau baik dengan Kak cik.”

“Dua-dua sama ja.Perangai macam tu nabi kita cukup tak suka tau.Penting diri.Hang buat hal hang,aku buat hal aku.”

Ayat-ayat  Mak menjerut hati Aulia.Ada perasaan bersalah terasa di situ.

“Nak buat macam mana mak? Dah Bang cik macam tu.Diam ja.Tak diam pun cakap buat orang sakit hati ja.”

Aulia kehilangan buah fikiran.Seingatnya, hubungan mereka mula sedingin ais sejak dia menjejakkan kaki ke asrama. Bang cik stay kat rumah. Dia reject MCKK waktu form 1 dan MRSM waktu form 4. Ambil test pun sebab abah yang suruh. Nak diikutkan,memang terang benderanglah kebijaksaannya tu kalau nak dibandingkan dengan Aulia.

Diam dia,diam berfikir kut.Tapi kadang-kadang hangat hati jugak.Bajet macam pandai giler lah tu.Tapi aku kena husnuzon(bersangka baik).Nak-nak pulak dengan abang sendiri.Tapi kadang-kadang memang rasa macam dia tu penting diri tahap ekstrem.Cemburu? Tak. Bukan jenis aku nak cemburu bab-bab ni.Tapi aku cemburu bila dapat tau si polan tu kamceng giler dengan abang dia. Aku pun ada abang jugak. Tapi tak boleh buat geng pun. Haa..Kes macam tu baru aku cemburu. Wallahu’alam cemburu buta atau celik namanya.

We are related by blood.Ada lagi human relation yang lagi tight dari yang ni?

No comments:

Post a Comment