Thursday, June 23, 2011

Aku dan Dia (17-ii)


Aulia menyusun buku-buku yang diambilnya  tadi.Diana pun sibuk mengemas meja.Perpustakaan akan ditutup 15 minit lagi.
Masa mula-mula dulu aku lepak seorang diri ja kat library ni.
Aulia bermonolog dalam hati.
Masa dulu-dulu aku langsung tak berjinak-jinak dengan library.
Diana pun sama.Bermonolog sendirian.
Mata mereka bertentang 3 saat.Terus masing-masing meneruskan kerja masing-masing.
Kalau dah kawan baik tu memang ada yang samanya.Boleh percaya statement tu? Wallahua’lam.

Mereka beriringan berjalan menuju ke arah pintu keluar.Tiba-tiba tangan Aulia ditarik.Terus dia menoleh ke arah Diana.
“Hang ni apa pasal?”
Mata Diana menala ke arah sepasang susuk tubuh.Aulia hanya mendiamkan diri.Terus dia menarik kembali tangan Diana keluar dari tempat itu.
Diana hanya membisu sepanjang perjalanan.Tangan dia yang digenggam kemas oleh Aulia juga  dibiarkan.
Serius kes parah ni.Tak boleh dibiarkan.Aku kena selamatkan dia.Mesti.Wajib.

Sampai di satu destinasi.Diana menoleh ke sekeliling.Dia kembali menoleh ke arah Aulia.
“Kenapa bawa aku ke sini?”
“Saja.”
“Aku tak pernah jejak kaki ke sini.”
“Aku tau.Sebab tu aku bawa hang mai sini.”
Matanya meliar ke sekeliling tempat itu.Taman bunga mini yang terletak di pinggir kawasan kolej itu sememangnya cantik.Ada pulak buaian persis buaian kanak-kanak di taman permainan di situ.
“Meh sini.”
Aulia terus menarik Diana ke arah buaian tersebut.Dia menyuruh Diana duduk di atas buaian itu.Ada lagi satu buaian di sebelah.Tapi Aulia tetap berdiri di belakang Diana.
“Aku dah bawa hang ke sini.Memang dah jauh dari semua orang.Ok now, spill whatever that you want.”
Memang tak ada seorang manusia lain pun selain mereka berdua di taman itu.
“Ok..Aku dah lama tak main buai.”
Aulia sudah menolak badan Diana ke udara.
“Ok..Aku selalu ja.Sebab kat rumah aku ada satu.Tapi yang versi jala ikan tu.Thailand mari.And we used to call it ‘ndui’”
“Ndui? Apa tu?”
“Our dialek la..Ok lagi? Apa lagi nak cakap?
“Hmm..Thanks.Hang buat aku terlupa satu benda yang tak patut wujud.”
“Bukan aku.Allah yang berkuasa untuk  lupakan seseorang itu terhadap sesuatu.”
“Ok.But Allah guide me through you girl.”
“Ok my girl.Anything else?”
Diana terus terhayun di udara.
“Hati aku sakit.Tiba-tiba..”
“Sebab tengok Naim dengan perempuan lain?”
“Aku dah cuba sedaya upaya menangkis perasaan tu.”
“Cuba lagi.Jangan give up.”
“Aku cabar diri aku.Kalau betul aku kuat,aku akan berjaya lupakan perasaan tu.”
“Things are easier said than to be done.”
“But I will try my best.”
“Yes,you have to.Because you deserve the best lady.”
“Yes,because I’m too sweet and too cool for him.”
“Ni udah lebih.Masuk peti ais tutup sendiri pulak.”
“Haha! Ada orang masuk peti sejuk  ke?”
“Eh ada ja.”
“Who? You?”
“Mayat tu ada ja yang duk dalam peti sejuk beku tu sebelum kena tanam.Hang kata aku pulak.Nak aku jadi mayat ka?”
“Eh jangan.Nanti dah tak ada orang yang bermurah hati tolakkan aku masa naik buai.”
“Cis..Macam ni ka kawan?”
“Ayat aku tu!”
“Eleh macam hang yang cipta ayat tu.”
“Ok.Tapi tu ayat aku guna waktu hang layan tak layan aku.”
“Nak menang jugak.”
“Eh..aku baru nak cakap macam tu.Tak aci!”
“Aci kat India.”
“Aulia!”

Taman itu riuh rendah dengan gurau senda dan tawa ria mereka.

No comments:

Post a Comment