Tuesday, June 21, 2011

Aku dan Dia (15-iii)

Pen di tangan dipusing-pusing bagai kincir angin di oversea.Faiz datang ke meja Diana.

“Em.Kenapa?”

“Hehe.Sorry kalau aku ada buat salah.Haa ni nak tanya.Ingat tak projek Chemist yang kita kena buat tu? 
Kau dah ada reference?”

“Tau pun ada buat salah.You will pay for it.Haa..Carikan aku reference and you are forgiven.”

“Haa..Tu pasalla aku datang ni.Nah.”

Sehelai kertas kajang dihulurkan.

“Em..Not bad.Banyak website address yang aku tak pernah explore lagi.Anyway..Thanks a bunch.”

“Hehe.Jangan thanks kat aku.Aku tolong deliver ja.Thanks to Naim.”


Aulia mengangkat muka dari buku Biologynya.Matanya ditala ke langit.Sedang berusaha mengingat isi-isi 
penting.Diana pula terus menerus merenung buku di hadapannya.Dia mengangkat muka menatap Aulia di hadapannya.

“Hang berangan amende ?”

Apa punya pelik dialek yang hang campur tolak darab bahagi ni Diana?

“Kata kat aku pulak.Hang tu la.Dari tadi aku tengok kat muka surat yang sama ja.”

“Hmm..”

Diana mengeluh tanpa sedar.

“Apa masalah hang?”

“Tak reti nak cakap.”

“Aik? Tu ayat aku tu.”

“Seriusla ni.Betul.Aku sendiri pun tak tau apa yang aku rasa.”

“Pasal family?”

Geleng.

“Aunty Marissa?”

Geleng.

“Lepas tu?”

Sepi menjajah 9 saat.

“Kau pernah jatuh cinta?”


Gulp! Aulia menelan air liur. Terkedu Aulia dibuatnya.Janganlah buka cerita lama lagi.Aku la budak ni..

“Apa halnya yang tetiba tak da angin tak da ribut tanya aku pasal ni?”

“Sebab ada taufan Naim datang.”

“Woit..Taufan Andrew aku pernahla dengar.Nak tipu boleh.”

“Aku cakap betullah.Naim tu.He’s back.”

“Naim? Oh..The anak teruna that you stared the other day tu? Awat dengan dia?”

Diana diam.Mencari ketenangan.

“Hang suka dia?”

“Hmm..Pernah.Dulu..Waktu aku pergi tuisyen tu.”

“Now?”

“Entah.Aku tak sure.Aku tak pernah ada perasaan kat mana-mana laki.Dia tu pun jumpa kat tuisyen ja.Aku kan sekolah perempuan.”

“Bahaya betul.”

“Lagi bahaya dia ada mesej aku lately.Mula-mula memang aku layan la.Lepas tu aku ignore ja yang tak penting tu.And semalam aku just stop messaging dengan alasan nak cari reference for Chemist project and pagi tadi reference tu dah sampai ke tangan aku.From him.”

“Buaya spesis stalker apa yang menerjah hang sekarang ni.Better watch out.Tapi hang ada masalah besar.”

“Apa?”

“Hati.Kalau hang dah suka dekat dia.Memang payah cerita la.Syaitan bertepuk tangan bersuka ria ja hampa dok mesej-mesej ni.”

“Bukan mesej cinta pun.”

“But still tak da alasan yang kuat.Bermesej adalah salah satu bentuk khalwat.Sebab it just between both of you only.”

“Ya eh? Mana aku tau. Actually aku memang tak pernah ada kisah-kisah macam ni dalam hidup aku.”

“Ok.Step pertama aku cadangkan,buang dulu perasaan suka tu dekat dia.Jodohkan di tangan Allah.Bukan apa,it’s ok kalau dia tu suami hang nanti.Tapi kalau bukan? Tak kesian kat suami hang? Aku just bagi cadangan ja.Sebabnya,kalau hati hang ada perasaan dekat dia,hang lagi susah nak tepis dia dalam hidup hang.May be hang boleh ja ignore mesej dia and everything.Tapi hati hang? Jangan biar hati hang berzina Diana.Al Israa’ ayat 32 ,Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina  itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.”
 Allah bukan saja larang kita berzina,bahkan mendekati zina itu pun dah berdosa Diana.”

“Aku tak sangka pulak bermesej pun berdosa.”

“Hang jangan salah paham pulak.Maksud aku bermesej tanpa ada alasan yang kukuh,tak da kebaikan untuk agama dan ditambah pulak dengan perasaan suka,cinta tu semua.Tu baru berdosa.Kalau hampa tu suami isteri yang sah tak pa la.Dah halal macam tu nak mesej sampai bila-bila pun tak pa.”

“Ok.Aku dah faham.Thanks bagi tau kat aku. I will try..”

“Cubalah semampu yang boleh.Tinggalkan kemungkaran tu satu jihad.”

No comments:

Post a Comment