Thursday, May 5, 2011

..::we,ourselves::..


Hanya Umat Islam Boleh Menghancurkan Islam.

Surah Al Baqarah [2] : [255]    .....(Allah) yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu  Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). 

  Hanya Umat Islam Boleh Menghancurkan Islam  Dari Amir bin Sa’ad r.a : Rasulullah saw bersabda, (Diringkaskan pada hadis yang panjang) “Aku memohon kepada Rabbku supaya jangan membinasakan umatku dengan musim susah yang panjang, maka diperkenankan. Aku memohon supaya umatku jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti terjadi pada kaum Nabi Nuh a.s, Firaun) permohonanku itu diperkenankan-Nya juga.  Aku memohon supaya umatku jangan dibinasakan kerana pertentangan sesama mereka. Permohonan ini tidak diperkenankan.” [2464] Sahih Muslim

(Dalam lafaz lain, ‘Tidak ada satu kekuatan musuh yang dapat menghancurkan mereka (umat Islam) kecuali mereka sendiri walaupun musuh mereka bersatu mengelilingi mereka’-Rujukan Hadis [2463] dari Tsauban r.a, Sahih Muslim)


* ambik masa 30 min ++ dr beribu-ribu jam kita hidup utk menilai sejauh mana nilai Islam di mata kita..is that too much?

No comments:

Post a Comment