Saturday, May 28, 2011

Aku dan Dia (7-ii)


Diana mengangkat kening sambil tersengih.

“Ouu-key.. share=caring”

“Share= love+hate”

“Love+hate=caring”

“Therefore: 2 possible outcomes”

“First one : Love= Caring-Hate -----------1”

“Second one : Hate=Caring-Love----------2”

Diana terdiam.

“So?”

“So,kalau first outcome yang jadi memang betul la heaven + sweet kau tu.Kalau yang 2nd? What if the hell 
and bitterness come out?”

“Eh apa kes pulak..”

“Cepat makan.Lab Chemy Miss Fatanah lepas ni.Berani lambat?”

Diana menarik tangan baju Aulia.

“Tak payah sibuk-sibuk kemas barang.Lab cancel.Kan Shika dah inform tadi.So that long story.Cerita.”

“No use.”

“Ceritala.”

“Ok aku pendekkan.Tak semestinya benda yang sweet tu akan forever sweet.Full stop.”

Diana memandang Aulia.Aulia memandang langit.Panas membahang betul tengahari ni.

“Baiklah cik Aulia Syazwanie Qistina.Maaf kerana mendesak.”

“Jom kita pergi library? Ada benda nak tunjuk.Hehe.”

Aulia hanya mengikut.Pelik aku.Diana ni kadang-kadang macam tak ada perasaan pun ada.Kutla dia nak rasa aku merajuk or need some space aka leave me alone so,you yourself better make a move on your own.Tangan aku jugak yang ditariknya.And how come she know that I will follow her? First time..Aku jumpa orang macam ni.But better no high expectation girl.Aulia bermonolog.




 LA TAHZAN (DON’T BE SAD)
-         DR. ‘AIDH BIN ABDULLAH AL-QARNI

Diana meletak buku itu di atas meja.

“Aku sure kau dah familiar dengan buku ni kan Aulia?”

“Pernah pegang.Tapi tak pernah beli.”

“Kenapa kau tak beli?”

“Bajet tak cukup.”

“Sebab yang lain?”

“Bila masa pulak aku bersedih?”

“Aku dah agak dah jawapan tu.”

“Don’t start it again.Talk like nanny.”

“Sakit jantung aku tau kalau kena jadi babysitter hang.”

“Siapa suruh jadi?”

“Ok.Ok.Back to the basic.Kau tak rasa ke hati kau tu tengah sedih?”

Aulia diam.

Jangan mulakan Diana.Jangan.For your sake.Jangan mulakan.Aulia berkata-kata dalam hati.

“Kau tak rasa ke kau tak happy dengan hidup kau sekarang?”

Aulia memandang kosong ke luar tingkap.

“You not even seek any hope everything.You not doing anything for your ownself.Is it worth it?”

Suasana diam seketika.Aulia memandang tepat ke mata Diana.

“Apa yang hang nampak?”

Aku nampak zombi berjalan.Tak pun bear emo yang hati terkeluar tu.Muka tak da seri langsung.Macam 
segunung masalah atas bahu.

Mata Diana berkelip-kelip.

“Aku nampak kau tak bagi diri kau peluang untuk jadi macam orang lain.”

“Jadi macam mana Diana?”

“Happy.”

“Aku happy dengan hidup aku.Dunia aku.”

“Ek?”

“Yes.”

“Tapi aku tak nampak pun.Aku just nampak aura kesedihan yang menyelubungi diri kau.”

Ok.Aku bersedia untuk dengar ayat ‘Mind your own bussiness’.Diana sudah memejam mata.


Diana.You shouldn’t do this.Payah kalau aku mula cerita.Ni apa kes main pejam-pejam mata pula ni.Apa obvious sangat ka aura kesedihan aku tu?

“So hang rasa apa patut aku buat nak bagi aura tu get lost?”

“Aaa? Em..Share? Spill?”

“Kan aku dah cakap tadi.Tak semua benda bila di-sharekan tu jadi baik.Senang cerita aku tak percaya la sharing is always caring.Not totally.”

“Ok..What about.Just spill?”

“Diana.That is the same thing.”

“Siapa aku pada kau?”

“Melankolik semacam.Jiran sebelah bilik.”

“That’s all?”

“Classmate.”

“Tu ja?”

“Nak lebih?Are you so sure?”

2 comments:

  1. lab chemy miss fatanah ye?? chemy n miss fatanah. i remember someone that have the 'similar' name.

    ReplyDelete