Friday, May 6, 2011

Aku dan Dia (5)


5

“Non protein components in most of the enzymes are called cofactors.It stated that the enzyme that have the cofactor is said to be holoenzyme which is an active enzyme.Whereas inactive enzyme is the enzyme that does not contain the cofactor.It is called apoenzyme.”

Mata sudah nak terpejam.Tahan Aulia tahan.Madam Jalilah is too sweet to be hurt off..

“3 groups of these cofactors are metal ion,prosthetic groups and coenzyme.”

Madam Jalilah sudah semakin kabur di mata.Mata semakin berat.Dan berat.

Papp!!

Huuhh!! Terkejut aku.

“Diana.Kenapa?”

Madam Jalilah sudah berhenti mengajar.Seisi kelas menumpu pada Diana.Aulia pun.

“Haa? Err..tak..fail terjatuh.” Diana menjawab.

“Awak mengigau sampai kena baling fail ke? Saya taula saya mengajar tak best macam pensyarah lain.”

Alemak.Madam.Jangan buat drama hindi sekarang.Saya pun rasa bersalah sekali.Aulia bermonolog sendirian.

“Laa..Madam.Sumpah saya tak tidur.Ok Madam I’ll prove to you.Ni notes yang saya copy masa Madam explain tadi.. Non protein components in most of the enzymes are called cofactors.It stated that the enzyme that have the cofactor is said to be holoenzyme which is an active enzyme.Whereas inactive enzyme is the enzyme that does not contain the cofactor.It is called apoenzyme.”

Diana berhenti sejenak dan menyambung lagi.

“3 groups of these cofactors are metal ion,prosthetic groups and coenzyme.See? Saya copy sejibik Madam.”

Diana sudah tersengih sambil menyentuh sekali hidungnya dengan ibu jari.

Madam Jalilah sudah menggeleng kepala.Pelajar aku seorang ni memang lain sikit.Ada aura nakal terlebih.Tak padan dengan umur yang dah melepasi bangku persekolahan.

“Dah.Dah.You are forgiven.For now at least.”

Kelas kembali berjalan seperti biasa.






“Kau tau Aulia,mengantuk giler aku tadi.Memang tahap gaban punya nak tertutup mata.Letak lidi pun lidi boleh patah riuk.”

Diana mula berceloteh.

“Habis tu?Tadi cakap tak tidur?” Aulia kehairanan.

“Memangla aku tak tidur.Aku layan lagu Jonas Brother puas-puas.Biar nak pecah gegendang telinga.Kiranya apa yang Madam cakap sebelum tu aku tak dapat apa pun.Dah hilang rasa mengantuk baru aku stop.Then baru aku copy segala sesuatu yang aku cakap tadi tu.Huhu”

“Hang ni memangla.Cari nahas betul.Kalau dia tanya yang sebelum-sebelum tu apa hang nak merapu?Aku pun nyaris-nyaris syahid tadi.”

“Haa..kan? Mengantuk terukkan? Sebab tula aku layan lagu best.Silap kau tak toleh belakang.Boleh aku dendangkan lagu tu untuk kau sekali..When you look me in the eyes..and tell me that you love me..”

“Stop it Diana.” Aulia malas nak melayan.

“..Everything alright..” Dan Diana masih meneruskan konsert solonya.

“Stop it Diana.I said stop it.Stoop it.” Laju Aulia menutur.

“..When you….”

Diana terpempan.

“Aulia.Are just said stupid to me?”

“Memang.Aku ter..Marah? Then I’ll go.Sorry”

“Isy.Relax la.Aku tak take serious pun la.But did you meant it?

Diana merenung mata  Aulia dalam-dalam.

“What did you expect from me?Being too sweet and kind to you.Then better I’m move”

Diana masih merenung Aulia.

“Ok fine.Unintended.” Aulia mengangkat bendera putih.

“Haa.That’s my girl! Aku tau.Kau takkan sampai hati punya.Lagi pun bukan sifat kau nak maki orang tak ketahuan punca.Kan?”

“Bila masa aku jadi girl hang? Aku tak couple dengan sapa-sapa pun”

“Hehe.Lawakla kau ni.Gila-gila.Sebab tu boleh sekepala dengan aku kot.Yala tengok style.Kita berbeza kot.”

“Once again.Never judge the person by their appearance.Aku dah tak larat nak ulang la.”

“Ok.Ok.Aku taubat.Hehe.”

“Tau pun..”

Diana tersenyum riang.Boleh pun kau layan aku berceloteh panjang berjela.If you don’t want anyone go inside your shell,let yourself be in other’s shell.But I hope one day you’ll let someone be there in your shell for you.Even if..it is not me.


No comments:

Post a Comment