Wednesday, August 17, 2011

Aku dan Dia (28-i)


Lokasi ; Bilik Aulia.

Terdengar alunan bacaan ayat-ayat suci Al Quran.

“Tak cukup panjang.6 harakat.”

Aulia menegur.

Diana cepat-cepat memperbetulkan bacaannya.

Selesai ayat terakhir dibaca,Aulia pula menyambung membaca maksud ayat-ayat yang dibaca Diana itu tadi.

Doa penutup pula dibaca oleh Diana.

“Alhamdulillah.”

Ucap Aulia.

“Aulia..”

“Hmm?”

“Nanti bila kita keluar dari kolej mesti aku rindu nak tadarus Al Quran dengan kau.”

“Aku pun.Tapi jangan sebab tak ada kawan,kita tinggalkan kebaikan pula.”

“Hmm..tak la sampai macam tu.Tapi mesti sedih.”

“Hang ni.Macam tertukar hati dengan aku pulak.”

“Apanya?”

“Yala..Dulukan..aku macam tu.Lepas tu aku cakap aku nak ignore semua benda pasal tu.Then hang cakap aku tak bagi peluang pada diri sendirila.”

“Ok.Ok..”

“Tapi yela kot.Ni first time aku betul-betul rapat dengan seorang sahabat.”

Aulia hanya mendiamkan diri.

“Aulia..Kita kena berpisah terus ke nanti?”

“Hang dengan umi hang macam mana?”

“Umi? Aku rindu dia. And bila aku rindu sangat-sangat aku berdoa pada Allah.Kuatkan hati aku.Semoga umi tergolong dalam golongan orang yang bertaqwa.Kuatkan iman aku.Supaya aku turut bersama umi.InsyaAllah aku boleh jumpa umi dan hidup dengan umi di sana selamanya.”

Aulia tersenyum.

“Macam tu la kita nanti.Tak semestinya kita berpisah di dunia,kita berpisah terus selamanya.Akhirat kan ada.InsyaAllah,berdoalah banyak-banyak kepada Allah.Dunia dan seisinya hanyalah pinjaman.Yang akan kekal abadi hanyalah di akhirat sana.So, kita buatlah sebanyak kebajikan yang mampu.Moga mengundang rahmat Allah.”

Macam umi tulis..

“Kau tak pernah baca diari umi aku kan?”

Aulia kehairanan.

“Mestilah tak.”

“Hehe.Tapi kadang-kadang kau selalu ulang apa yang umi tulis.”

“Kebetulan ja kot.”

“Eh..kan kau cakap.Mana ada kebetulan.Semua yang terjadi kan rancangan Allah.”

“Ok..It’s Allah’s will.”

“Yeah..you’re right.”

Ada Marissa dalam Aulia..

No comments:

Post a Comment