Tuesday, August 16, 2011

Aku dan Dia (26-iv)


“Diana..”

“Ye?”

“Hee..join PRI nak?”

“Persatuan Remaja Islam”

Aulia mengangguk.

“Malu.”

“Laa..Apa pasal pula?”

“Aku nak aktif macam mana dalam PRI.”

“Alaa..nanti insyaAllah ada jalannya.”

“Ek?”

“Hmm.Tugasan pertama.Jom join aku.Kita wakil PRI muslimat dalam basket ball match anjuran MPP.”

“Haa?”

“Yup.Minggu depan match tu.Kita ada lagi masa nak practice.”

“Ni kes nak ajak aku masuk PRI or nak ajak aku join basket?”

“Dua-dua.”

Aulia tersengih.

“Ok.”


Sebuah lagu berkumandang.

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Aulia mencari handphonenya di dalam beg.

No incoming call?

Kalau bukan handphone aku,handphone siapa yang berbunyi?

Dia memandang Diana.

Tak ada lagu lain ka nak buat ringtone?

Diana di hadapannya merenung skrin telefon bimbitnya.

Incoming call..

*HomeSweetHome*

Butang hijau ditekan.

“Assalamualaikum.Kakak..Dek Na ni.”

Satu suara kecil menyapa telinga.

“Wa’alaikumussalam.Dek Na..”

Dada berdebar hebat.Ingatkan mama yang telefon.

“Kakak abang nak cakap.”

Diana hanya mendiamkan diri.

“Kakak..”

“Hmm?”

“Kakak bila nak balik?”

Tiada respon.

“Kakak kita orang semua rindukan kakak.”

Mata Diana mula berkaca.

“Kakak mama demam.”

Air mata tertumpah jua.

“Kakak,mama demam sebab rindukan kakak.”

Diana mengetap bibir.

“Kakak.Jangan lupa..Mama selalu sayang kakak lebih.”

Tiada kata-kata yang mampu diucapkan.

Hakikatnya, dia sendiri merindui mamanya.

Biarpun itu bukan ibu kandungnya tetapi curahan kasih sayang yang tulus ikhlas kepadanya meruntun jiwa seorang anak.

Tak dapat dinafikan,kasih dan sayangnya untuk mama juga tidak berbelah bagi.

No comments:

Post a Comment