Sunday, August 14, 2011

Aku dan Dia (21-vi)


Serba tak kena.Nak cakap apa? Nak bahasakan apa? Aku? Kasar sangat. Saya? Formal habis tahap. Ana? Pelik. Tak pernah aku guna perkataan tu.

“Assalamualaikum.Nama diberi, Diana Elleani Safira bt Fauzi.Asal Ipoh,Perak.Aliran Sains Tulen.”

Fuhh..Alhamdulillah.Lega rasanya.

Aulia yang duduk bersimpuh setentang dengannya dalam halaqah itu hanya tersenyum selang seminit.Pandai kau berlakon ek.Oh.Tak..Tu namanya professional.Two thumbs up Aulia! Ibu jari naik!

Dan Diana pun mula memberi fokus kepada agenda usrah pada malam itu.

***

Selesai bersalaman,mereka membawa haluan masing-masing.Diana berjalan beriringan dengan Aulia.Sekejap-sekejap dia tersenyum.

“Aulia..”

“Hmm?”

“He…Thanks.”

“Apa kes?”

Mata Aulia dah berkelip-kelip sambil memandang Diana.

“Emm..Ajak aku gi usrah?”

“Buat aku confius ja hang ni.”

“Aulia..”

“Yaaaa..”

“He..Best.Thanks.”

“Apa bendanya yang best pulak?”

“Tadi..point yang kau cakap tu.Meraih cinta hakiki.Best.”

“Kak Shifwah kongsi lagi best rasanya.Dia tu banyak ilmu.Kitab-kitab ni memang kawan baik dia.Qariah lagi.”

“Aku tak cakap pasal kakak tu,aku cakap pasal kau.”

“Leh..Pelik sungguh.”

“Yalah.Memangla selama ni kau banyak bagi tazkirah percuma tu semua tapi..tadi punya lain.”

“Sebab dalam usrah kot.”

“Maybe.”

“Sebab perkongsian kita bermula dengan umul kitab dan diakhiri dengan tasbih kafarah?”

“A’aa kot.”

“Sebab kita sedang menyulam cinta kepadaNya di rumahNya hanya keranaNya.”

Diana terkedu.

Ya.

Jawab Diana dalam hati.
Aku sayang kau keranaNya.

No comments:

Post a Comment