Tuesday, August 16, 2011

Aku dan Dia (24-v)


“Diana..?”

“Hmm?”

“Are you ok?”

“Still alive.”

“Is everything fine?”

“I’ll try my best to deal with it.”

Aulia menghembuskan nafas resah.

Dia turut merebahkan badan di sebelah Diana.

Tangannya memegang bahu Diana yang membelakanginya.

Diana sedang menangis.Dia pasti.

“Aku tak selalunya kuat menerima takdir Allah.”

Diana bersuara.

“Hakikatnya manusia memang lemah.Tapi jangan berputus asa.Allah ada.”

Aulia cuba memujuk.

“Allah tak kejam.Aku tahu tu.Tapi aku tak sekuat yang disangka.”

“Allah takkan membebani hambanya di luar kemampuan hamba itu Diana.”

“Aku perlukan masa.”

“Ambillah sebanyak masa pun.Tapi hang kena ingat,hidup mesti diteruskan walau apa pun yang mendatang.”

Diana hanya mendiamkan diri.

“Diana..tak mau cerita dekat aku hal yang sebenar?”

“Kau ada di sini pun dah cukup.Kalau kau tak da pun aku terima je.”

“Akukan sahabat hang.”

Diana masih lagi membisu.Air mata yang berlinangan dibiarkan.

“Diana..aku tau.Aku tau pasal Aunty Marissa.Aku terdengar petang tadi masa..Mama hang..Dan aku minta maaf..”

“Sekurang-kurangnya aku tak payah repeat dan rewind semula cerita tu.”

“Ok.Diana..ada kesedihan yang tak mampu diungkapkan kepada manusia.Hanya Allah yang mampu menenangkannya,aku faham tu.Tapi ada juga kesedihan yang mampu diuraikan manusia.Aku sedia mendengar.”

“Temani aku..aku yang baru ‘kehilangan’ ibu.Setelah 19 tahun aku hidup di dunia ini.”

Aulia hanya mampu mengalirkan air mata.

Ya Allah.Kuatkanlah dia.

No comments:

Post a Comment