Sunday, August 14, 2011

Aku dan Dia (22-ii)


By Islam We’re Family rancak bergendang di telinga.Kepala Diana terangguk-angguk sementara kakinya bergoyang-goyang mengikut rentak lagu.

Aulia yang baru terperasan gaya semacam Diana tu menggeleng kepala.

Aku la minah ni.Baling earphone dalam Tasik Lagenda tu baru tau.

Aulia memetik jari di depan muka Diana.

Diana hanya mengisyaratkan pertanyaan ‘apa?’ melalui matanya.

Volume sound direndahkan.

“Apa halnya? Soalan Math tu aku dah buat tapi aku dah terlupa.Buku tu tinggal dalam bilik.Soalan Chemist ni sikit punya killer.”

“Bukan pasal Mathla.Hang sedar tak kita dekat dalam library ni?Kalau dah terhangguk-hangguk macam tu,better buat kerja dalam bilik.”

Diana buat muka tak bersalah.

“Alaa..Kita dekat port paling hujung.Orang bukan rajin usha pun.Kut hang lelaki aku perempuan kutla.Lagipun,aku mendambakan French Fries dekat Talkie Talkie Café kat depan tu.Balik nanti kita beli ek?”

“Mind your manner.”

“Oukey.Oukey..Somehow,I think people can spread the da’wa through music.”

“Nasyid you mean?”

Diana mengangguk.

“Aku da try Soldier of Allah yang kau punya Kak Shiwah suggest kan tuh.Betul cakap hang.Best! Cari yang lebih baik untuk diminati.Hehh.”

“Apa punya rojak dialekla hang ni.”

“Oohh..Di mana bumi dipijak,di situ langit di junjung.Aku datang dari Perak.Aku cakapla Perak.Aku tinggal dekat Kedah.Aku cakapla Kedah.Kehh.”

“Nasib baik aku paham.”

“Kalau kau tak paham kau alien.”

“Nonsense.”

“Try dengar Native Deen,Sami Yusuf,Zain Bikha and a few others.Aku suka.”

“Later.”

Muka Diana dah kurang gula.

“Take my word for it.”

Manis semula.


“Ajaklah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah, dan peringatan yang baik serta debatlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya, Tuhanmulah Yang Maha Tahu siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Yang Maha tahu siapa yang mendapat petunjuk”.
 (An-Nahl: 125)

No comments:

Post a Comment