Saturday, July 30, 2011

Aku dan Dia (21-iii)


“Hati kita sebenarnya mahukan ke arah kebaikan.”

Kata-kata ustazah Salwa itu sangat menyentuh hati.

Entah kenapa,rasa best pula ceramah tak payah bayar ustazah hari ni.Sebelum ni tak perasan pula ustazah punya kata-kata boleh tahan menusuk ke kalbu.Yala,tipikal punya kelas Pendidikan Islam la kan? Ceramah agama,ceramah nak habiskan silibus,ceramah tu ceramah ni.Dekat masjid pun ada.

Diana menoleh ke arah Aulia.Laju benar pennya berlari atas helaian buku notanya.Dah memang hobi suka menyalin kot.Tak boleh nak buat apa dah.

“Tengok ustazah tu..Fokus.”

Aulia menutur tanpa menoleh ke arah Diana.

Diana mencebik.

“Perah santan..Bila masa aku usha kau.”

“Aku tak kata pun hang usha aku.”

“Ok,lantak aku la nak cakap apa pun.Sekian.”

“Diana..Bergaduh apa tu dengan Aulia? Tak baik gaduh-gaduh ni.Nanti syaitan menang.”

Ustazah dah mula bagi fokus kepada Diana.

“Er..Tak da apa ustazah.Gaduh manja.”

“Wooo..”

Seisi kelas bersorakan.

“Hmm..Pandai ja kamu ni.Jangan lebih-lebih,nanti jadi bunga tahi.”

Ustazah dah mula keluarkan dialek utara dah?

Hancuss..Aku tak faham.

Diana menoleh ke arah Aulia.

Aulia hanya memandang sekilas.

Macam nak tergelak pun ada.Aku faham sangat gaya muka tu.Muka kelam alias tak faham.

No comments:

Post a Comment