Saturday, July 30, 2011

Aku dan Dia (21-ii)


“Saya ingin memetik kata-kata seorang bijak pandai..”

“Antara hedonime dan agama
  Antara keselesaan sekarang dan keselesaan kemudian
  Antara bahagia sementara dan bahagia kekal abadi
  Antara kejahilan dan kebenaran
  Antara dunia dan akhirat..”

“Yang mana satukah pilihan kita?”

“Benarkah pilihan kita itu membawa kebahagiaan yang abadi?”

“Sejauh manakah pegangan hidup kita berkait rapat dengan pilihan itu tadi?”

Pap! Air kopi Ali Café bancuhannya tertumpah ke atas meja.Nasib baik tak terkena buku-buku.

Diana cepat-cepat mengelap tumpahan itu.

Berangan sangat..

Tapi betulla..kata-kata Aulia itu setia di mindanya sejak semalam.

Baru aku faham kenapa kau ajak aku ke masjid semalam Aulia.Kau nak ajak aku join usrah kau ek..

Tapi, not bad la.Aku tak sangka aku berkawan dengan orang yang petah berbicara.Aku dah rasa kau ni memang ada bakat dan keistimewaan terpendam.Terpendam? Ke aku yang tak pernah ambil tahu? Sebab aku tak pernah join?

Apa erti aku hidup sebenarnya ek?

Soalan itu sering kali bermain di fikiran sejak dia curi-curi mendengar bicara usrah Aulia di balik tirai.

Kau tu pun,kenapa kau curi-curi dengar ja? Kalau dah banyak sangat tanda tanya terawang-awang di kepala tu join je la.Dapat ilmu.

Tapi..Aku malu.Tak biasala.Aku tak pernah sertai benda-benda yang bukan budaya di sekolah aku dulu.

Kenapa tak nak cuba?

Aku layak ke?

Aku tak da banyak ilmu.

Carilah…..!

Tapi...

Nantilah..Tengok dulu.

Diana berbicara dengan diri sendiri.

2 comments:

  1. aku rse ko slh eja la..it's "hedonisme". ko mksdkan cara hidup yg mementingkan keseronokan dan kemewahan kn? mksdnye, "hedonisme" la.

    ReplyDelete