Friday, July 22, 2016

..:: IL 5.0 ::..

Pinggan berisi roti canai telur diletakkan dengan cermat di atas meja makan. Luqman melabuhkan punggung di kerusi. Restoren mamak Subaidah tidak begitu sesak di pagi Ahad ini. Sedang asyik bersarapan, handphone di dalam poket berbunyi.

"Hello. Assalamualaikum." Suara dihujung talian memberi salam.

"Waalaikumussalam Afif. What's up?"

"Saja call. Tanya khabaq hang la. Rindu."

"Kut ya pun nak bromance bagai agak-agak la. Buatnya aku tercekik roti canai teloq ni satgi.."

"Haha! Weh member apeni makan tak ajak..."

"Cut off la cheesy cheesy bagai. Pi beli roti canai cheese la kalau nak sangat."

"Ok ok. Ko tau kan? Sarah dah dapat baby girl minggu lepas?"

Luqman terdiam. 

"Hmm."

Garfu ditangan menguis roti canai yang dipotong kecil itu.

"Ko okay tak ni?"

"Okay ja. Past is past."

"Hmm.. Aku dapat mesej dalam group batch kita yang ko left tu. Nama baby dia Naurah 'Afiyah."

"Beautiful."

"Ko seriusla okay weh?"

Luqman tersenyum.

"AlhamduLillah. Okay ja. And insyaAllah akan terus okay. Aku dah redha kan..?"

"Ko kalau nak spill apa-apa, cari ja aku tau! Jangan layan perasaan sorang-sorang. Bahaya."

"Haha! Yang ni lawak. Aku chill ja. Betul.. And I already know that husband Sarah dah grad master pun. Their life are almost perfect now. Dan aku gembira untuk depa."

"Alaa master mixed mode biasala tu.. Relaxla.. Masa kau akan tiba insyaAllah."

"InsyaAllah ameen.."

"Kau makan habeh dah?"

"Belum. Mana elok makan sambil bersembang."

Afif tersenyum.

"Ko makan la elok-elok. Jangan tak lalu makan pulak. Badan tu kena jaga."

"Tengah nak sambung makan la ni.."

"Kau sangat penyabar kau tau?"

"Haha Afif.. Tak la sabaq sangat aku ni haa.. Nak cakap apa lagi? Roti aku dah sejuk kot."

"Haha. Nanti kita sambung dekat Whatsapp. Ko makan la sampai habeh. Jangan membaziaq."

"Ok. Ok. InsyaAllah."

"Haha. Bye. Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam."

Afif tersenyum pahit, seraya berdoa di dalam hati.

"Ya Allah.. Kau kuatkanlah hati sahabatku ini dalam menerima ujianMu. Kau takdirkanlah yang terbaik untuknya. Semoga segala usahanya tidak sia-sia dan dikira sebagai pahala. Semoga penantian dia tidak sia-sia dan bermakna. Sesungguhnya Engkau mengetahui segala sesuatu. Aameenn.."









No comments:

Post a Comment