Thursday, June 14, 2018

..::Thank you Allah for sending me Nur in this Ramadhan::..



Assalamualaikum & hye



As I said before, Allah hadirkan Nur untuk selamatkan aku dari cengkaman BTS’s new album yang hadir time bulan puasa (psst.. Blackpink comeback Hari Raya kot. Ujian ujian). Well the new album is a dark side of Love Yourself version anddd dia sangat lah relatable dengan aku. Aku dah karang panjang berjela before ni kan pasal those theories bagai and it seems.. right. Terror ahh ARMYs.

Masa dok tuleh aim Ramadhan dekat planner yang ang (ya ang la Aishah) bagi tu, aku terjeda seketika. Aku rasa aku nak something else lagi but I can’t figure out yet, at that moment. So few days of Ramadhan passed by, aku terbaca ig post Ustaz Hasrizal pasal Nur. I was like.. Oookay.. Drama Islamik dekat TV3. Hmm, why not give a try then decide la nak tengok lagi ka dak.

Aku pun tengok dengan zero expectation and a little bit underestimation. Jangan salahkan aku. Mak aku kaki drama Melayu. Kalau aku tak tengok pun sekali dengaq actors actress deliver the script pun I was like whattt… But yeah Nur is another level. The script was remarkable, indeed. The plot is not the-cliché-Malay-drama-plot. Aku seriously adore watak Nur tu. Like seriously! Nur memang watak yang solehah dan mensolehahkan. Aku tertarbiyah dengan bait tutur kata seorang Nur. 

Watak tambahan pun best. Pak cik Mukhsin the best. He’s the real hero for me. Mirul pun baguih sangat. Just adala dia bertindak di luar rasional sikit. Ustaz Yassin is the unsung hero, really. Malaih nak sembang pasal Adam panjang-panjang tapi bagi aku dia adalah watak hero yang lack of persistence, perseverance and passion. Tapi aku boleh terima la scriptwriter wujudkan watak hero lagutu sesuai dengan plot drama dan watak-watak yang ada.

So back to my unfigured out aim, alhamduLillah I finally got my new aim in the middle of Ramadhan and insyaAllah I’ve accomplished it. Walau belum 100% but I’m pretty sure it’s approaching 80%? Gred A dah tu kan. AlhamduLillah. And that specific aim is to be contented.

I have to accept who I am. My flaws, my bruises, all those ups and downs, those family’s drama and everything in between. Because only by acknowledging all those things then a slave can accept the fated fate. And accepting the fated fate is the way to be contented, insyaAllah. Allah has granted me with so much privilege to be a pious and good slave. “So which of the favour of your Lord (Allah) would you deny?”

Seriously I seriously encourage semua rakyat jelata sekalian untuk menonton drama Nur walau dah tamat. Haha.



Salam 29 Ramadhan 1439H

Taqobalallahhu minna waminkum

May Allah bless





No comments:

Post a Comment