Monday, March 7, 2016

..:: Souvenir ::..




Ikki mengeluarkan smartphone kesayangan dari poket seluar. Ada 3 missed call. Dia menekan ikon Whatsapp. Mesej dari Didi berada di tangga teratas.

Salam Ki.....
Kikikikiki
Ikki
Ikki
Ikki
Ikkiiiiiiiiiiiii

Ikki menggeleng kepala. Apahal pulak budak Didi ni? Ikki membalas mesej tersebut.


Pasaipa?

Selang seminit kemudian nama Didi terpampang di skrin telefon Ikki.

"Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam."
"Ikki hang pi mana td?"
"Usrah."
"Ok.So mana souvenir aku?"
Kening Ikki terangkat sebelah.
"Souvenir dari usrah ang pi tu untuk aku.. Mana?" 
"Ohh... Haa. Hang tau apa nama sebenaq Imam Nawawi?"
Didi menggeleng kepala.
"Yahya b. Syarof atau dikenali juga sebagai Abu Zakaria."

"I see.. Lagi-lagi?"
"Hang tau nama Nawawi tu mai dari mana?"
"Nama tempat?"
"Exactly! Nama Nawawi diambil dari tempat kelahiran Imam Nawawi tu sendiri, Nawa. Nawa ni sebuah kampung kecik yang terletak di pinggir Damsyik, Syria." "Ooh.... Lagi lagi?"

"Imam Nawawi ni memang dari kecik sangat suka membaca dan cintakan ilmu. Beliau bukan saja terror ilmu hadis,

hadis, tapi ada lagi beberapa ilmu lain termasuk ilmu feqah dan usul fiqh. 

Hang tau umur berapa beliau meninggal?"

Didi mengangkat bahu.
"40 an kan? Yang sure dia meninggal sebelum kawen."
"Yup. Beliau meninggal masa umur 45 tahun."
"Muda lagi kan."
"Tapi beliau tinggalkan khazanah ilmu yang banyak dan berguna untuk umat Islam sampai sekarang. "
"Betul. Hadis 40 Imam Nawawi, Riyadhus Solihin dan yang lain yang aku tak teringat dan tak pernah jumpa."
Ikki mengangguk.
"Tula. Hidupnya singkat, tapi berkat." 

"Sungguh.. Ikki, thanks!"
"Weih hang awat tadi call aku mesej aku?"
"Aku homesick.."
"Ciss.. Jangan buat lecey hang bukan budak kecik."
"Aku homesickkkkkkkk sungguh ni haaaa."
"Dah tu?"
"Aku rasa dengan kasih sayang hang dapat menyembuhkan rasa sakit di hati ini."
"Gila cheezy."
"Sungguhla wedges."
"Merapula stiletto."

"Hang la merapu! Mood swing teruk dari kisah Imam Nawawi sampai bab stiletto."
"Hang la merapu! Besaq panjang suku abad homesick bagai lagi!"
"Well.. Kan orang kata a son or daughter is still like a baby to their parents no matter how old they are.. Haha."
"Hang try baca satu dua tiga sampai sepuluh hadis kalau baca Yassin tak jalan. InsyaAllah syaitonirrajim akan nyah dari hang. Takda la hang ikut perasaan."
"InsyaAllah, will do. Ikki.. thanks."
"Most welcome. Thanks jugak. Sebab jadi pendengaq setia aku."
"Ok. Hashtag ukhwahfillah abadan abada and bromance."
"Shut up.. Genre tu mengundang banyak kontroversi kot."
"Haha! Ikki, take care. See you when I see you insyaAllah. Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam warahmatullahhi wabarokatuh. Back to you too."





070312016
Happy birthday Ameerul Amir bin Azizan


Penyampai ilmu : Kakak PhD Isdev USM 
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin




No comments:

Post a Comment