Thursday, December 29, 2011

Amni [Prolog ii. ]

Amni selesai membaca surah Yassin. Hati yang kepiluan cuba dipujuk semampu yang mungkin.

Tak da gunanya hang nak merana-merana.

Amni,kuat.

Aku tak kata menangis tu tandanya lemah,tapi kalau boleh aku tak nak mengalirkan air mata untuk sesuatu yang sia-sia..

Tapi menangis untuk sahabat perkara yang tak sia-sia.Kan?

Dia bukan sahabat aku pun.

Alaa..Kalau dia pun dah suka dekat budak laki tu.Aku nak buat apa lagi?

Hang ni  yang mana satu?  

Tak.Aku yakin dengan apa yang aku rasa.Aku rasa sakit hati untuk dia,bukan untuk budak laki tu.


Ya Allah,Kau selamatkanlah sahabat aku dari segala bahaya.
Kalau pun itu jodoh untuk dia,lapangkanlah hati aku untuk menerima hakikat.

Air mata mengalir di pipi.
Amni tertidur di atas sejadah.
Sujudnya menagih cinta padaNya,untuk terus mencintai hambaNya hanya keranaNya.


______________________________________________________________

"Amni.."

"Apa?"

"Tak ada pa."

Amni meneruskan usahanya untuk menyiapkan tutorial.

Kalau tak reti nak buat jugak yang ni,aku tekad nak pi jumpa Madam Rabeah.Oh Madam..

"Amni.."

"Hmm?"

"Nothing.."

Pen sudah berhenti berlari.Amni mendongak untuk mendapatkan wajah Basyirah.

"Hang ni awat sebenaqnya??"

Basyirah sedikit terkejut dengan reaksi Amni.

"Takda..Saja ja."

"Panggil aku berkali-kali lepas tu tak cakap apa-apa."

"Tak da la..Tengok hang busy semacam."

"Kalau dah aku bagi feedback tu maksudnya aku nak dengaq hang cakapla.Tau dak??"

Hissyy..

Silap aku ka? Apa pasai minah ni tiba-tiba naik angin? Bulan tengah mengambang?

Basyirah bermonolog sendirian.

Emosi semacam pula si Amni ni.Aku tak rasa dia macam ni sebelum ni.Susahlah dia nak sensitif sana sensitif sini.Apa yang jadi sebenarnya?

_______________________________________________________

"Amni,hang mula dulu presentation."

Fakhrul, si ketua kumpulan bersuara.

"Tak mau.Aku masuk tengah-tengah."

"Alaa..Amni,hang la.."

"Hang boleh paham dak bila aku kata aku tak mau?"

"Ok.Fine."

Basyirah yang memerhati adegan itu berfikir sendiri.

Kes parah jugak ni.Dia boleh angin dekat semua orang.Fakhrul tu sikit punya baik apa.Semua orang tak tolak  cadangan dia.Berani pula si Amni ni.

Teringat dulu..

"Amni,hang tak hangat hati ka Fakhrul suruh hang buat part yang hang tak suka?"

"Tak pa.Dia cool.Comei macam budak Korea.Haha.Alaa..bukan susah sangat pun part tu."

"Ok.."

Basyirah macam tak percaya..

Jangan-jangan...Amni..Fakhrul...Tak kanlah...


amik dr intenet.really..


No comments:

Post a Comment