Tuesday, February 9, 2016

..:: Reason ::..


"Hang percaya kalau aku kata semua benda yang aku buat ada reason?"

Didi angguk.

"Tapi manusia selalu terlupa nak apply konsep tu dalam kehidupan seharian."

Ikki membaling batu kecil ke tengah tasik.

"Well aku apply.. Orang lain aku tak sure. Tapi, aku apply." Respon Didi.

"Aku tau ada reason pasaipa seorang Ikki suka Kpop even tak kena langsung dengan figure dia sebagai seorang ahli jawatankuasa BADAR sekolah." Sambung Didi.

Ikki tersengih dua saat.

"Tapi tak semua orang faham aku macam seorang Didi faham aku.."

Muka Ikki kembali serius.

Didi merangkul bahu Ikki.

"Ikki.. Dalam dunia ni, macam-macam cerita ada. Ada yang serabut otak fikir mak ayah bergaduh siang malam. Tu tak masuk lagi ayah buat perangai tak elok, mak pun sama naik ja. Ada yang tengah fight dengan penyakit kronik. Ada yang terpaksa bertungkus lumus cari duit sebab dah takda parents or salah seorang. Ada yang kena torture dengan family sendiri. Paling tak pun, ada yang tak boleh move on dengan first love zaman sekolah even dah cecah berbebelas tahun break. Dan hang Ikki.. Hang ada cerita hang sendiri. Battle hang sendiri. Keep fighting till very end. InsyaAllah, aku yakin hang boleh survive."

Ikki menatap wajah Didi.

"Touching aku.."

Giliran Didi tersengih. 




Sometimes aku rasa nak jerit dekat satu dunia aku teruskan jalan ni ada sebabnya. Bukan saja-saja nak teruskan study dan tak fikir jalan nak bantu family. Aku ada sebab aku yang tersendiri dan aku tau tak semua orang faham. Parents aku boleh bersabar dengan jalan yang aku pilih, orang lain yang nak sibuk rasa susah hati tu apahal? Yes aku tak mampu nak bagi duit belanja dekat family lagi sebab tak bekerja macam orang lain. Tak mampu nak ringankan beban family. Tak mampu nak upgrade kehidupan sendiri and family. Tapi at least, I try my best untuk tak bebankan family dengan kos study & sara diri aku. Well like I said, I have my own reason to further the study and aku rasa orang lain tu takkan faham kalau aku explain berkajang pun. Contoh mudah, aku cakap aku suka satu band Kpop sebab their journey. Cemana depa berusaha sekuat yang mungkin. Hadapi macam-macam cabaran dan dugaan. And they end up survive in their battles! Ada orang nak faham if aku cerita? Haa.. No.. They are just judging you at the end.. Well aku akan end up diam and let they think whatever they want. Same to this thing. Think whatever you wanna to.



-Ikki the chaser


Didi & Ikki; A prolog




No comments:

Post a Comment