Saturday, September 21, 2013

..:: Pemergianmu ::..

Kau masih tersenyum mengubat lara

Selindung derita yang kau rasa

Senyuman yang mententeramkan

Setiap insan yang kebimbangan



Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita

Di pangkuan isterimu Humaira

Menunggu saat ketikanya

Diangkat rohmu bertemu Yang Esa



Tangan dicelup di bejana air

Kau sapu di muka mengurangkan pedih

Beralun zikir menutur kasih

Pada umat dan akhirat




Dan tibalah waktu ajal bertamu

Penuh ketenangan jiwamu berlalu

Linangan air mata syahdu

Iringi pemergianmu




Oh sukarnya untuk umat menerima

Bahkan payah untuk Umar mempercaya

Tetapi iman merelakan jua

Bahawa manusia kan mati akhirnya



Tak terlafaz kata mengungkap hiba

Gerhanalah seluruh semesta

Walaupun kau telah tiada

Bersemarak cintamu selamanya



Ya Rasulullah

Kau tinggalkan kami warisan yang abadi

Dan bersaksilah sesungguhnya

Kami merinduimu




Air mata meleleh.

"Abang.."

Amir Affendy menoleh.

"Awat..Abang.."

Nur Amirah terpana.

"Tak da.."

Suara Amir Affendy kedengaran serak. Tangan kanan mengesat air mata. Earphone di telinga ditarik.

Nur Amirah turut sama duduk di sebelah abangnya di atas titi kayu itu. Kakinya dibiarkan terjuntai.

"Abang dengaq lagu apa sampai emosi segala?"

Amir Affendy senyum. 

"Pemergian."

"Ohh.. Lagu pasal detik terakhir Rasulullah saw tu?"

Amir Affendy angguk.

Masing-masing mendiamkan diri. Hanya bunyi air sungai mengalir kedengaran.

"Abang.."

"Hmm.."

"Spill."

"Mana ada apa.."

"Tipu.I know you since baby."

"Baby kebenda umur kita beza 5 tahun kot."

"Lame la abang kerek dengan adik sendiri."

"Hal orang laki la..Orang pompuan takkan paham punya."

"Kedekut. Curious kot. I know how my abang behaves. Dia bukan jenis lelaki yang senang-senang nak meleleh ayaq mata kalau tak kerana benda yang sangat penting regarding dunia dan akhirat."

Sepi lagi.

"Abang rasa macam loser overdose.."

Amir Affendy mencari kekuatan.

"Bajet ja terkejaq majlis ilmu sana sini.. Nak kumpul ilmu banyak-banyak.. Nak amal semaksima mungkin.." 

Nur Amirah memandang jauh bukit-bukau di hadapan mereka. Setia mendengar.

"Tapi sebenarnya abang kalah dengan nafsu sendiri..
 Abang failed manage ego abang.. Tak ka lame tu? Rasulullah saw kekasih kesayangan Allah pun tak ego menggunung tinggi macam abang.. "

Mata Amir Affendy leka memerhati awan-awan.

"Tapi its still ok since abang boleh detect the problem. Itu tanda Allah sayang abang sangat-sangat."

"Susahlah nak berjihad untuk control benda alah satu tu.."

"Adik doakan abang boleh tone down your ego ya. Don't worry, insyaAllah if abang betul-betul ikhlas nak change for good, Allah akan tolong. Adik doa untuk abang banyak-banyak nanti na?"

Nur Amirah memberi semangat.

"Cakap macam orang dah besaq ja."

"Kan abang selalu marah adik dulu time adik takut nak jadi pengawas. Abang kata, Saidina Ali tu berani pertaruhkan nyawa since kecik lagi. Nak jadi pengawas ja pun nak takut. Kata nak masuk syurga. Allah dah bagi peluang untuk kita beramal, so buat lah sebaik mungkin. Samala macam situasi abang sekarang. Kata nak masuk syurga, so kenalah bermujahadah ikut teladan Rasullah saw."

Amir Affendy tersengih.

"Yalah.."

Nur Amirah memegang bahu Amir Affendy.

"Abang, adik nak jadi adik abang lagi di akhirat. Abang doakan na,doakan adik dapat masuk syurga dengan abang."

Amir Affendy senyum. Tangannya mengusap kepala adiknya. 

"InsyaAllah. Sama-sama kita berdoa."



mimiesstar-samm
lesson learnt 2009-2010
#AlhamduLillah

Tuesday, August 13, 2013

..:: Barely Super-Mimie ::..

A : How's life?

B : Kadang-kadang busy tak cukup tanah nak lari. Kadang-kadang tu so-so jala


A : That's good. Boleh train diri sendiri.

B : Esok dah nak start kerja balik dah. *muka kurang gula*

A : Elehh. Baru kerja sebulan lebih dah mencuka. Orang yang kerja berpuluh 
     tahun ok ja. Be bold. Belajar erti hidup. Manja and malas bring you no 
     where.

B: *Self reflection*


Betul, praktikal selalunya membuka minda seseorang lebih daripada teori. Perkataan susah, payah, penat, lelah tu sebenarnya lagi awesome dirasai dengan jasad sendiri dari hanya dengan membaca di mana-mana bahan bacaan.

Oh I ain't talking about my internship alone itself. Ini kisah budak baru belajar nak arrange hidup bak gaya orang dewasa. 22 years old is not yet true adult stage for me and youth nowadays, yes. 

Tapi umur baya-baya ni lah sahabat-sahabat Nabi saw, tokoh-tokoh Islam dan pejuang agama mengambil peluang keemasan mengukir seni kematian yg terindah. Paling tak pun, kumpul saham akhirat.

Our responsibilities are super double triple more than 24 hours/7days. Yes, indeed. But it doesn't mean that it is impossible for us to try accomplishing something to the max.

In fact, as we grow the amanah is never reducing. It is directly proportional to our ages, really.

So, lets learn much more to be a super-slave, super-muslimah, super-daie, super-daughter, super-sister, super-sahabat, super-student, super-employee, super-daughter in law *straight face*





salam aidilfitri from us
may Allah accept our ibadah & good deeds
forgive our sins
&
award us His blessings.
:)


regards,
super-mimiesstar




Tuesday, July 23, 2013

..:: 22th year ::..



Masjid Khulafa' Ar rasyidin.

Ku tersenyum.. 

Teringat tika itu..
Daku yg keseorangan di tempat baru..
Dikau bersama rakanmu..
Sekilas ku memandangmu..
Senyumanmu ceria sekali..
Membuatkan ku terpaku seketika..
Sepi dan sunyi hilang sekelip mata..
Tetapi hati ini tidak pandai menafsir rasa..
Sungguh..

Stadium

Mata ku terpandang dirimu lagi..
Ku masih lagi berseorangan dalam ramai..
Dikau mesra bersama teman-teman..
Manis dengan senyuman..
Kali ini, ku tiba-tiba hilang malu..
Tanpa sedar ku menyampuk perbualan mu..
Masih jelas di ingatanku..
Kau tersenyum lalu menyambut sampukkan ku itu..
Hari itu juga, ku kehilangan fail biru baharu ku..
Siapa tahu,ku juga mendapat anugerah terindah pada hari itu.. ?



Pasar malam Pekan Changlun

Hari Rabu..
Kita keluar bersama ke pasar malam..
Ku suka sekali..
Dikau banyak bertanya perihal makanan utara..
Ku juga suka bercerita..
Ku beli soto yang sedap sekali..
Dikau beli apa ku tak ingat sangat..
Tapi rasanya apom balik.. Kan? 
Ku juga ajari dikau makan moy sup yg sangat sedap..
Kau juga suka sekali..
Sehingga bertakhta di hati walau di mana dikau pergi..

Kafe Blok B

Kita selalu beli makanan di sini waktu tahun pertama..
Ku suka beli char kuey teow kerang..
Kau suka beli char kuey teow ayam @ udang..
Yang paling ku ingati, malam itu dikau belanja ku makan benjo dari kafe ini..
Malam orang bako sarang tebuan dekat kolej..
Tahun kedua pula, kau suka ice blended perisa milo..
Ku pula, perisa koko..
Warnanya sama..
Ohh sweetnya..

Kafe Blok C

Tempat wajib utk kita makan setelah habis kuliah pukul 4..
Kadang-kadang ja dikau & aku makan waktu tengahari..
Tapi sekali sekala, ku lapar, ku singgah jua utk beli nasi..
Sangat sweet bila ku lihat, dikau juga beli nasi dan berlalu pergi..
Di sini juga ku ingat menu yg sangat sedap..
Kuey teow kungfu..
Dikau sangat menggemarinya..
Ku juga..
Masih lagi ku ingati, nasi goreng thai yg dikau sukai..
Sampai sekarang, di mana sedapnya nasi itu, masih ku teliti..

Kafe Admin

Kafe ini, ada nasi..
Kita makan time lunch tengahari..
Tapi bila lepak sini di waktu pagi..
Kita suka beli bakso di booth luar kafe ini..
Bakso di situ, dikau suka sekali..
Aku suka sipi-sipi only..
Tapi, maggi hotplate & kuey teow claypot di booth itu menjadi pilihan hati..
Tahun kedua bila kelas tak sekali, kita suka dating di sini..
Di area ini juga, dikau beri tazkirah free di pagi hari..
Tazkirah pasal wajibnya pakai stokin kaki..
Ku ingati sehingga hari ini..

Marrybrown

Kita selalu makan di sini..
Ada moy yg memikat hati..
Dikau suka chicken porridge..
Ku suka seafood porridge..
Tetapi sekarang sudah tiada menu kesukaan ku itu lagi..
Ku redha dgn ketentuan Illahi..
Perginya dikau, membawa seafood porridge ku sekali..

Cmart

Shopping mall yg sangat dekat dengan hati kita..
Bagi ku ia tempat yg istimewa..
Kerana dikau suka outing..
Jalan-jalan lagi best dari terperuk kau kata..
Mungkin kerana itu aku juga suka ke sini..
Selain di Alor Star, aku cuma pernah ke sini dengan dikau..
Ya, sebab kita tak pernah ke mall di Jitra bersama..
Kan..?



Kolej Matrikulasi Kedah

Ku rasakan semangat ku masih lagi kekal di sana..
Tak banyak, sikit itu mungkin masih lagi ada..
Buaian yg ada di playground..
Lab-lab & kelas tutorial..
Jalan-jalan di lorong pejalan kaki yg ada..
Dewan kuliah..
Semua tempat yg kita pernah menapak di sana..
Ya.. mungkin benar..
Semangat ku masih lagi ada di sana..
Tempat yg menyebabkan hidupku berubah 360 darjah..
Bersama dikau sbg catalyst..
Mendorong aku secara langsung & tidak langsung..
Tempat jatuh lagi di kenang..
Tempat berjumpa anugerah-anugerah terindah apatah lagi..






Tahun kelima ku mengenali dikau..
Doaku, semoga ikatan ini berpanjangan hingga ke syurga..


16th July 2013
Sanah helwah Aishah.
I thank Allah so much as He give the chance for me to be your best friend.
Thanks for being that one too.
May Allah guide and hold you tight.
May Allah bless and love you much.
Fi hifzillah.








#Sorry lambat seminggu. I'm a working man now. Busy. hehh
#Terimalah segala keemoan & kejiwangan yg ada. Sambil taip dgr lagu Kisah Cinta by Fellhoney. That's why laa..



nah hadiah
print la buat bookmark